جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی
جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

فیلم‌هایی که نوید ورود نسلی با استعداد را به سینمای ایران می‌دهد


             

اولین سری از معرفی آثار پنجمین جشنواره عمار، به بررسی مهمترین آثار بخش مسابقه‌ آثار داستانی اختصاص دارد. بخشی که سال گذشته با حضور آثاری همچون لکه، رو به قبله، راننده، درختان حماسی، کرایه‌ها آماده، شربت سینه و...حال‌وهوای جشنواره را عوض کرد و امسال هم رشد آثار گواه آینده‌ درخشان سینمای ایران است.

  

به گزارش عمارفیلم به نقل از رجانیوز در روزهای منتهی به پنجمین دوره از «جشنواره عمار» یکی از دغدغه‌های اصلی مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار این جشنواره، یافتن اطلاعاتی از فیلم‌های داستانی و انیمیشن‌ها و مستندهای مهم این دوره است. طبیعتا با معرفی این آثار هر یک از مخاطبان می‌توانند با توجه به علائق و دغدغه‌های ذهنی خود، فیلم‌های مطلوبشان را انتخاب کنند و در روزهای 10 الی 19 دی  در «سینما فلسطین» به تماشای آن‌ها بنشینند.
به گزارش رجانیوز، اولین سری از معرفی آثار پنجمین دوره‌ی «جشنواره عمار»، به بررسی مهمترین آثار بخش مسابقه‌ی «فیلم‌های داستانی» اختصاص دارد. بخشی که سال گذشته با پخش آثاری همچون «لکه»، «رو به قبله»، «راننده»، «درختان حماسی»، «کرایه‌ها آماده»، «شربت سینه» و ... که اکثر آن‌ها محصول «خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی» بودند، حال‌وهوای جشنواره را عوض کرد و امسال هم رشد آثار چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت گواه آینده‌ی درخشان سینمای ایران و ورود افراد کاربلد به این حوزه است.

در گزارش زیر معرفی ده اثر مهم با توجه به موضوع حساس و همچنین کارنامه‌ی کارگردانان این فیلم‌ها آمده است. هر چند همچون ادوار گذشته باید منتظر پخش آثاری پیش‌بینی نشده و ظهور استعدادهایی درخشان در پنجمین دوره‌ی «جشنواره عمار» باشیم.
 
1-خانه‌ای کنار ابرها - «سید جلال دهقانی اشکذری»
«خانه‌ای کنار ابرها» نخستین ساخته‌ی «سید جلال دهقانی اشکذری» کارگردان مستعد سینمای ایران است که مضمونی دفاع مقدسی با نیم نگاهی به سینمای کودک دارد و بدون حمایت نهادهای فرهنگی و به صورت مستقل و خودجوش ساخته شده است. داستان فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» در دهه‌ی شصت می‌گذرد. جایی که دو دوست خانه به خانه برای رسیدن به یک هدف نامعلوم به سراغ خانواده‌های رزمندگان می‌روند و از انان پول مطالبه می‌کنند. تا اینکه در یکی از این خانه‌ها، اتفاق عجیبی رخ می‌دهد. «حامد کمیلی»، «هدایت هاشمی» «صغری عبیسی» و «نگار عابدی» از جمله بازیگران این فیلم هستند. «خانه‌ای کنار ابرها» در جشنواره‌ی سی و دوم فجر، در بخش فیلم‌های «نگاه نو» (فیلم اولی‌ها) حضور شایسته‌ای داشت و علاوه بر نامزدی دو سیمرغ بلورین، موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه در این بخش شد.
 



2-ولد - «امیر عباس ربیعی»
 قطعا یکی از مهمترین آثار بخش داستانی پنجمین دوره‌ی «جشنواره عمار» فیلم «ولد» است. این فیلم کوتاه 6 دقیقه‌ای به جنگ «غزه» اختصاص دارد. گفته می‌شود کیفیت بسیار بالای ساخت «ولد» سبب شده که مخاطب در مدت زمان کوتاه 6 دقیقه تحت تاثیر هنر کارگردان قرار گیرد. قطعا در آینده خبرهای بیشتری از «امیرعباس ربیعی»، کارگردان جوان این فیلم خواهید شنید.


 

3-علمک - «حسین دارابی»
 تا به حال مستندها و فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی متعددی پیرامون روحانیت ساخته شده که در تعداد کمی از آن آثار، ابتکار و نوآوری دیده می‌شود. اما فیلم 6 دقیقه‌ای «علمک» یک ایده‌ی ناب و جذاب دارد. ایده‌ای که توسط یک کارگردان جوان و کاربلد به طرز هنرمندانه‌ای پرداخت شده است. در دوره‌ی گذشته‌ی «جشنواره عمار» از «حسین دارابی» به خاطر ساخت فیلم «کرایه‌ها آماده» تقدیر شد. اما او این‌بار، اثری کوتاه‌تر و در عین حال جذاب‌تر و قوی‌تر را به جشنواره فرستاده است. هر چند که بسیاری از مخاطبان عادت به دیدن فیلم‌هایی با مدت زمان طولانی دارند، اما این‌بار می‌توانید لذت دیدن فیلم‌های کوتاه را با «علمک» امتحان کنید.

 
 

4-میتینگ – «امیر عباس ربیعی»
ظاهرا «امیر عباس ربیعی» علاقه‌ی خاصی به ساخت فیلم‌هایی با موضوعات بین‌المللی دارد. اثر دوم کارگردان فیلم کوتاه «ولد» در پنجمین «جشنواره عمار»، به جنگ عراق و وضعیت زندگی سربازهای آمریکایی در این جنگ می‌پردازد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این فیلم 15 دقیقه‌ای از ساختار و فرم مطلوبی برخوردار است و تصویربرداری آن از نکات قوت این اثر محسوب می‌شود. «میتینگ» قبل از جشنواره عمار در بخش مسابقه‌ی «جشنواره فیلم مقاومت» و «جشنواره فیلم کوتاه تهران» نیز حضور داشته است.
 


 

5-بچه و مرد - «محمدرضا خردمندان»
 در بین کارگردانان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب «محمدرضا خردمندان» با تجربه‌ترین و موفقترین‌ کارگردان فیلم‌های کوتاه داستانی با مضامینی اخلاقی است. این کارگردان که در بین طرفداران «جشنواره عمار»، به خاطر دریافت جوایز متعدد، کاملا شناخته شده است، این‌بار فیلم کوتاه «بچه و مرد» را به جشنواره ارسال کرده. فیلمی که با روایت هنرمندانه‌ی «خردمندان»، به یادآوری یک نکته‌ی اخلاقی مهم می‌پردازد.
 


6-FAIR PLAY - «سید سجاد قافله‌باشی»
 نام «سید سجاد قافله‌باشی» سال گذشته و پس از اکران موفق فیلم «راننده» در چهارمین دوره‌ی «جشنواره عمار» بر سر زبان‌ها افتاد و اولین اثر جدی این کارگردان جوان در اختتامیه‌ی جشنواره مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. اما قافله‌باشی پس از پرداختن به قسمتی کوتاه از زندگی یک طلبه در فیلم «راننده» این بار جنگ عراق با آمریکا را دست‌مایه‌ی ساخت جدیدترین اثرش قرار داده و در «FAIR PLAY» سعی کرده که تلفیقی هنرمندانه از بازی فوتبال و زندگی یک کودک عراقی داشته باشد. با توجه به کارنامه‌ی قافله‌باشی، به احتمال فراوان علاقه‌مندان به فیلم‌های کوتاه داستانی، از تماشای «FAIR PLAY» لذت خواهند برد.


 

7-اشک مادر - «موسی خانزاده‌پور»
پس از فیلم‌های داستانی «لکه» و «رو به قبله»، «اشک مادر» سومین اثر داستانی کوتاه ادوار مختلف «جشنواره عمار» محسوب می‌شود که در آن بازیگر حرفه‌ای سینما به نقش‌آفرینی پرداخته است. «موسی خانزاده‌پور» در جدیدترین فیلم داستانی کوتاهش نقش اول را به «پروانه معصومی»، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، سپرده است. «اشک مادر» روایتگر داستان مادر شهیدی است که برخی از حوادث فتنه‌ی 88 او را به یاد خاطرات قدیمی می‌اندازد. «خانزاده‌پور» در چهارمین دوره‌ی «جشنواره عمار» به خاطر ساخت فیلم داستانی «شربت سینه» موفق به دریافت فانوس جشنواره شد.


8-فندک انگلیسی – «مصطفی معارف‌وند»
 داستان این فیلم کوتاه حدودا 10 دقیقه‌ای پیرامون یک شکنجه‌گر ساواک است که برای اعتراف گرفتن از انقلابیون دست به اقدامات وحشیانه‌ای می‌زند. نام این اثر هم از فندکی گرفته شده که این شکنجه‌گر با آن سیگارهایش را روشن می‌کند و در انتهای فیلم نیز همین فندک داستان «فندک انگلیسی» را به پایان می‌رساند. لازم به ذکر است که نویسنده و بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، «احمد کاوری» کارگردان آثار بلند سینمایی چون «نفوذی» و «خودزنی» است. حال باید دید فیلمنامه‌ی این کارگردان مطرح سینما می‌تواند مخاطبان جشنواره عمار را راضی کند یا خیر.

 


 
9-عشق علیه‌السلام - «نریمان جلیلی»
«نریمان جلیلی» سال گذشته با مستند «صد مرتبه از روی خدا بنویس» در جشنواره‌ی عمار شرکت کرد که این اثر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. این کارگردان «ملکشاهی» با حمایت دفتر امام جمعه‌ی این شهرستان، این‌بار در «عشق علیه‌السلام» به سراغ ساخت اثری با محوریت طلبه‌ای روستایی رفته است. سابقه‌ی این کارگردان نشان می‌دهد که او به دنبال ساخت اثری ساده و در عین حال تاثیرگذار است و برای جذابیت اثرش خیلی از ابزار و وسایل آن‌چنانی و جلوه‌های بصری خاصی بهره نمی‌برد. بلکه داستان روان فیلمش باعث می‌شود که مخاطب با او همراه شود و از دیدن اثرش لذت ببرد. برخی معتقدند که آخرین اثر جلیلی پدیده‌ی این دوره‌ی «جشنواره عمار» خواهد شد.
 


 

10-انجمن حجتیه - « حمید عبداله زاده اقدم»
موضوع این فیلم کوتاه 5 دقیقه‌ای را به راحتی می‌توان از نامش متوجه شد. پرداختن به سوژه‌ای بحث‌برانگیز با موضوع حساس «انجمن حجتیه» می‌تواند واکنش‌های مختلفی را در پی داشته باشد. به هر حال باید منتظر ماند تا یکی از پرحاشیه‌ترین آثار این دوره‌ی «جشنواره عمار» در «سینما فلسطین» به نمایش درآید.

 


منبع : رجانیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.