جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی
جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

جشنواره مردمی فیلم عمار - خراسان جنوبی

گزارشی از سومین روز جشنواره عمار؛

گزارشی از سومین روز جشنواره عمار؛
در گزارش زیر به بازتاب اتفاقات خبری سومین روز جشنواره عمار در رسانه های مختلف می پردازیم.
  
به گزارش مشرق، پنجمین جشنواره سراسری فیلم عمار در حالی سومین روز خود را تجربه می کند که این روزها مورد استقبال مخاطبان خود قرار گرفته است. در گزارش زیر به بازتاب اتفاقات خبری سومین روز جشنواره عمار در رسانه های مختلف می پردازیم.

* برنامه اکران سومین روز جشنواره فیلم عمار


اکران‌های آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پنجشنبه 11 دی‌ماه در سینما فلسطین تهران آغاز شده است و مشرق روزانه به معرفی آثار و جدول این اکران‌ها می‌پردازد.

بسته معرفی برخی از آثار روز سوم اکران سینما فلسطین به شرح زیر است:


کدام آثار در روز سوم «عمار» به روی پرده می‌روند؟

فیلم داستانی اولی ها (ساعت 18، سالن یک)

اولی ها ماجرای دخترکی به نام آذر است که می خواهد هر طور شده رضایت پدر را جلب کند تا فردا در مراسمی شرکت کند، اما پدرش موافق رفتن او نیست و چرا که می گوید باید صبح فردا گوسفندان را به چرا ببرد. آذر تمام شب را با ناراحتی سر می کند و از اینکه نمی تواند مثل دوستانش با لباس مورد علاقه خود در آن مراسم حاضر شود غصه دار است. صبح فردا پدر آذر با دادن بغچه ای او را برای بردن گله به چرا بدرقه می کند و خود به میان تجمع روستائیان می رساند که منتظر آمدن ماشین اند.

پدر که اول صبحی در میان مردم می لولد و مدام تسبیح سبز رنگش را می چرخاند، انگار می خواهد فتنه ای راه بیندازد! چند لحظه بعد همان درگیری که انتظارش می رفت رخ می دهد و جو متشنج می شود اما اهالی با وساطت به مشاجره او با یکی از ریش سفیدان روستا خاتمه می دهند. آن سوی کوه ها اما آذر گوسفندان را قدری رها کرده و خودش بالای تپه ای رفته و تمام فکرش پیش دوستانش هست. او وقتی به میان گله باز می گردد متوجه می شود یکی از گوسفندها نیست. آذر شروع می کند به گشتن دنبال آن گوسفند تا پیدایش کند اما تلاشش بی فایده ست. و با خود فکر می کند در این مدت مدید شاید این بدترین خبر از او به پدرش باشد...

اولی ها را موشکافانه تر باید دید، شاید یکبار دیدن برای فهمیدن برخی گفتگوهای فیلم کم باشد. «اولی ها» اثر بسیار هنرمندانه یونس شهباز کارگردان خوش لهجه و آذری زبان اهل مرند است. او این فیلم 15 دقیقه ای را در سال 93 ساخته. شهباز نویسندگی و کارگردانی حدود 25 نمایش‌نامه و فیلم‌نامه کوتاه و بلند را در کارنامه دارد، ضمن این که به عنوان بازیگر، تصویربردار، تدوین‌گر، تهیه‌کننده و عکاس در تولید بیش از 50 فیلم، مشارکت داشته است. او تاکنون قریب به 10 عنوان در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است.


کدام آثار در روز سوم «عمار» به روی پرده می‌روند؟

مستند کوثر (ساعت 19:45، سالن یک)

مستند کوثر نگاهی گذرا به زندگی شغلی یک خبرنگار آزاد تونسی به نام کوثر بشراوی است. او از نسل موسس شبکه العربیه است، اما بخاطر خیانتی که مدیران این شبکه در عدم پایبندی به عهدشان داشتند کوثر وادار شد با این شبکه  قطع همکاری کند. او بخاطر انتفاضه مسجد الاقصی و عدم پیروی از سیاست مسئولان شبکه در قبال جنایات اسرائیل از ادامه همکاری با MBC سر باز می زند و و بخاطر حفظ حرمت انسان ها و کرامت انسانی از الجزیره استعفا می دهد تا حریت اش را از دست ندهد!

او گرچه از مشهورترین اصحاب رسانه در میان کشورهای عربی است، اما هیچ وعده و امکاناتی از قبیل حقوق و دستمزد بالا نمی تواند کوثر را از تصمیم خود و عقیده اش باز دارد ولو اینکه از کار برکنار شود. او اهل ایستادگی پای حق است و مقاومت را خانه خود می داند، چون زیر سقف آن است که احساس آرامش می کند. او از این شبکه به آن شبکه برای تحقق آرزوهای رسانه ای خود می رفته اما در خیلی از موارد مأیوس و ناامید شد. کوثر در طول این مستند مسئولیت کاروان صلح را برعهده می گیرد. او همراه با جمعی از مردم کشورهای مختلف، به سوریه سفر کردند تا صدای اعتراضات بین المللی علیه اقدامات تکفیری ها و کشورهای غربی را به گوش همه قدرت های استکباری جهانی برساند.

این مستند 28 دقیقه ای مستند به کارگردانی مهدی خوش‌نژاد و تهیه کنندگی سلیم غفوری و در موسسه فرهنگی میثاق تولید شده است. کوثر که پیشتر از شبکه افق پخش شده بود، امشب در سومین روز جشنواره عمار از ساعت 19:45 دقیقه به روی پرده سینما فلسطین می رود.

کدام آثار در روز سوم «عمار» به روی پرده می‌روند؟

مستند نمای بسته از همسایه شقایق ها (ساعت 18، سالن یک)

مستند «نمای بسته از همسایه شقایق ها» داستان زندگی خانم فلکیان یعنی همان «ننه عصمت» جشنواره عماری هاست که چند روز پیش در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم عمار توسط مجری به روی سن دعوت شد تا در مراسم تقدیر از مسعود دهنمکی، یکی از لنگه های دستش بافته شده خود که قاب شده بود را به دهنمکی اهدا کند.

ننه عصمت یک پیرزن یزدی است که از زمان جنگ تا دو سال پیش برای رزمنده‌ها و مرزداران، هرسال 200 تا 250 تا هدیه برای رزمندگان و 100 تا 150 تا برای فروش، دستکش کاموایی می بافت، ولی بیست و چند سال اجازه نداده بود حتی اقوام نزدیکش از ماجرا بویی ببرند. او که روزگاری برای دستان رزمنده ها دستکش می بافت تا در برابر دشمن بایستند اما امروز حتی روی پایش نمی‌تواند راه برود.

کارگردان مستند «نمای بسته از همسایه شقایق ها» ایمان کیخا و تهیه کننده آن مرضیه قاسمی است. این مستند 16 دقیقه ای روایت ایثار یکی از آن هزاران زنی است که از ابتدای جنگ در حد توان به ندای امام روح الله لبیک گفتند و به قدر وسعشان دین خود را به انقلاب ادا کردند.


 کدام آثار در روز سوم «عمار» به روی پرده می‌روند؟

تاکسی،مدرسه (ساعت 18، سالن شماره یک)

مستند تاکسی، مدرسه ساخته مسعود کارگر روایتی 22 دقیقه ای از یک راننده سرویس مدرسه دخترانه است که هر روز فضایی مفرح و فرهنگی را برای دانش‌آموزان سرویس خود ایجاد کرده و از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را می‌برد. آقای داماد برای دانش آموزان جزوه هایی کوچک چاپ می کند، گاهی از خاطرات جنگ برایشان می‌گوید، گاهی شعر زمزمه می‌کند و بعضی وقت ها هم سرود می خواند. آنچنان که بچه ها به شدت به او وابسته شده اند و دل کندن از او برایشان دشوار است.

مستند تاکسی، مدرسه به تهیه کنندگی سید جمال الدین عودسیمین و به سفارش موسسه فرهنگی‌هنری نجوای زلال هنر در سال 93 ساخته شده است. این مستند در سومین روز پنجمین جشنواره عمار، ساعت 18 در سالن یک پخش خواهد شد.

بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


* حضور فیلم‌های جنجالی اما دید‌ه‌نشده


این روزها در حالی در تهران و صدها نقطه از کشور پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار برپا شده است که یکی از بخش‌های این جشنواره به نظر می‌رسد از دید کارشناسان مغفول مانده است.

بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار از دوره سوم با ارسال 20 فیلم به جشنواره کلید خورد و اگرچه همچنان علیرغم ارسال بیش از 600 اثر به دوره پنجم نتوانسته است از بخش بیداری اسلامی و جهانی جدا برگزار شود، اما شاهد حضور کارگردانان و فیلم‌هایی مطرح است.
در این دوره از جشنواره عمار 18 فیلم از جمله فیلم‌های مطرحی چون «نویسنده بدون دست» ساخته «ویلیام وِست وِی» از آمریکا، «اعتصاب غذا» ساخته «اشرف مشهراوی»، «اسیر» ساخته «خالد المشهراوی» و «این دیوارها به سخن خواهند آمد» ساخته «حنیف شاهپر راد» از فلسطین، «أبیض أسود» ساخته «عادل سرحان» و «بنت جبیل، قاهرة اغزاة» ساخته «مهدی قانصو» از لبنان و مستند «عمر سلیمان، مرد یا کشته شد؟» ساخته «خالد محمد سعید حافظ» و «دولت جاسوس آمریکا» ساخته کارگردان مطرح آمریکایی «دنی شکتر» حضور دارند.

بنابر این گزارش، علاوه بر اینکه اکثر این آثار، آثاری به جد جنجالی در حوزه خودشان قلمداد می‌شود، چهره‌های مطرحی نیز سازندگان این فیلم‌ها هستند که به نظر می‌رسد باید آنها را شناخت تا اهمیت آن را درک کرد.
«اشرف مشهراوی» از سلسله کارگردانان خاندان مشهراوی از چهره‌های مطرح مستندسازی در غزه و فلسطین است که سه سال پیش اثر «غزه زندگی می‌کند» او بسیار مورد توجه جشنواره‌های جهانی قرار گرفت.

به یاد دارم همان سال همکار فلسطینی او «بشار حمدان» درباره مستند «غزه زندگی می‌کند» به من گفته بود که در این مستند «چهره دیگری از غزه می‌بینیم که کمتر در فیلم‌ها دیده شده است چرا که در این فیلم‌ داستان‌هایی از زندگی ساده و مملو از امید و مبارزه در میان محاصره می‌بینیم».

مستند او در عمار که نامش در جهان عرب «معرکه شکم‌های خالی» است داستان اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.
کارگردان دیگری که در جهان عرب مطرح است و فیلم او در جشنواره عمار به بخش مسابقه راه یافته است «عادل سرحان» کارگردان مطرح سینمای لبنان است که کارهای خوبی برای مقاومت کرده است که از جمله آنها فیلم «نشان رز»(2011) است.

او در فیلم 13 دقیقه‌ای خود با نام «ابیض اسود» که به جشنواره عمار راه یافته است داستان یکی از جانبازان مقاومت اسلامی لبنان را روایت می‌کند که از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برد.
«مهدی قانصو» کارگردان دیگری از لبنان است که فیلمش با عنوان «بنت جبیل، قاهرة اغزاة» به عمار آمده است؛ او یکی از مستندسازان مطرح شبکه المنار است که آخرین اثر او در این شبکه «سقوط اسطوره» بود که در آن مسیر تولد تا پایان کار تانک «میرکاوا» را با نگاهی به جنگ 33 روزه روایت کرده است.

« دنی شکتر» اما شاید مطرح‌ترین کارگردان حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار است که مستند «دولت جاسوس آمریکا» را در دوره پنجم دارد.
دنی شکتر، تهیه‌کننده تلویزیون، فیلمساز مستقل، وبلاگ نویس و منتقد رسانه است که مقالات بسیاری را درمورد رسانه‌های ایالات متحده آمریکا و جهان به رشته تحریر در آورده است.
او متخصص روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید برنامه‌هایی درباره حقوق بشر، خبرنگاری، موسیقی پاپ و جامعه است و به خاطر ممتازی در روزنامه‌نگاری مستند، برنده جایزه انجمن روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آمریکا در سال 2001، شده است.


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار

* کشتار با شکلات در جشنواره عمار + تیزر


سومین قسمت از مجموعه مستندهای «کالای کشتار» که قسمت های پیش آن با استقبال گرم مخاطبان مواجه شد، فردا 14 دی ماه و در پنجمین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار اکران خواهد شد. مجموعه مستند «کالای کشتار»، ساخته محمدرضا امامقلی و تهیه شده در مرکز سفیرفیلم، دعوتی همگانی به تحریم کالای های صهیونیستی توسط مسلمانان است. این مجموعه مستند در قالب تیزرهای تبلیغاتی در قسمت های متعدد به معرفی برندهای مختلف کالاهای اسرائیلی می پردازد. 5 قسمت از این مجموعه مستند تاکنون در مرکز سفیرفیلم تولید شده است که برای نخستین بار در جشنواره عمار به نمایش در خواهد آمد. قسمت نخست این مجموعه، با عنوانDrink Warm  در معرفی برند «کوکاکولا»، چندی پیش توسط سفیرفیلم در فضای مجازی منتشر شد که زمینه تولید قسمت های بعد را فراهم کرد.
قسمت دوم این مجموعه با عنوان «غذای خوب، زندگی خوب» در معرفی شیر خشک «نان» تولید شده است که در روز نخست جشنواره عمار به نمایش درآمد و با استقبال بسیار مخاطبان روبرو شد.
قسمت سوم این مجموعه با عنوان «استراحت کن، کیت کت بخور» در معرفی برند شکلات سازی «کیت کت» ساخته شده است که شب گذشته در سینمافلسطین به نمایش درآمد.

قسمت چهارم این مجموعه با عنوان «لوازم آرایش لورآل» در معرفی برند محصولات آرایشی «لورآل» ساخته شده است. این قسمت از «کالای کشتار» 14 دی ماه ساعت 16 در سالن 1 سینمافلسطین اکران خواهد شد.

قسمت آخر این مجموعه نیز با عنوان «نستله» به معرفی برند «نستله» می پردازد.

لینک تیزر «کالای کشتار»


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


*برگزاری کارگاه فن مصاحبه مستندسازی توسط عوامل فاکتور صوری



کارگاه آموزشی فن مصاحبه در مستند (از کارگاه‌های آموزشی جشنواره عمار) با حضور سید مهدی کرباسی، رضا صادقی و محمدرضا تاجدین، از مستندسازان مرکز سفیرفیلم صبح جمعه ساعت 9:30 در سالن شماره سه سینما فلسطین تهران برگزار شد.

در این کارگاه پیرامون فنون مصاحبه خلاق در مستند، چینش نور و تصویر برای تصویربرداری، غنی کردن محتوای مصاحبه و فراهم کردن شرایط مناسب برای مصاحبه مباحثی ارائه شد. همچنین نمونه هایی از مصاحبه در مستندهای موفق برای کارآموزان پخش گردید. در ادامه برنامه پیرامون چینش صحنه مصاحبه موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

کرباسی در این بخش ضمن اشاره به نکاتی درباره قاب تصویر در مصاحبه، به تشریح نقاط طلایی در تصویر، زاویه دید مخاطب و نحوه قرار گیری دوربین و روبرویی آن با فرد مصاحبه شونده پرداخت. سپس در همین بخش نورپردازی صحنه مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت و سید مهدی کرباسی به توضیح سه نور اصلی در صحنه مصاحبه پرداخت و تعریف مختصری از هریک از نورهای صحنه و کاربرد آنها ارائه کرد: 1. نور بک لایت: نوری که از پشت تابانده شده و سوژه ها را از زمینه خود جدا می کند. 2.نور کی لایت: نور قوی و اصلی که روبروی مخاطب قرار می گیرد و 3. نور فیل لایت: که نور پر کننده تصویر است و سایه ای که توسط نور اصلی ایجاد می شود را بر طرف می کند. کرباسی در این بخش به اهمیت تصویر ورودی مصاحبه و مقدمه آن و نیز هماهنگی و یک دست بودن کیفیت تصاویر هم اشاره کرد.

در یکی دیگر از بخشهای برنامه محمدرضا تاجدین، نویسنده مستندهای مصاف، نبرد خاموش و کدام انحراف توضیحاتی را راجع به جزئیات و ظرافتهای پرسشگری و تعامل با مصاحبه شوندگان ارائه کرد. در انتهای برنامه نیز رضا صادقی به موضوع انتخاب صندلی مصاحبه شونده و اهمیت آن پرداخت. صادقی در این بخش با مثال زدن تصاویر برخی سوژها در مصاحبه مستندهای مختلف، تلاش کرد تا اهمیت نوع و اندازه صندلی سوژه در مصاحبه و جزئیاتی مهم از این دست را ارائه کند. صادقی همچنین به موضوع تدوین مصاحبه پرداخت و راهکارهای عملی برای تهیه یک آرشیو قابل استفاده و تهیه جدول از موضوعات مصاحبه ارائه نمود.

وی گفت تهیه این نوع آرشیو و جدول هنگام تدوین مستند کاربرد بسیاری خواهد داشت و زمان تدوین مستند را هم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در پایان برنامه نیز، عموم کار آموزان از محتوای کارگاه رضایت داشتند و محتوای آن را مناسب می دانستند. در همین رابطه محمدرضا آزادکار که در کارگاه شرکت کرده بود به ما گفت: کارگاه خوبی بود و با توجه به زمان کمی که داشت، محتوای خیلی خوب و کاربردی را ارائه کردند و به نظرم از نظر محتوا کارگاه جامعی بود.

 اما نکته ای که هست به نظر می رسید هماهنگی بین عوامل کارگاه وجود نداشت، بخصوص در مرور اسلایدها هماهنگی وجود نداشت. محمد جعفری، یکی دیگر از شرکت کنندگان در کارگاه نیز گفت: کارگاه خوبی بود بخصوص قسمت تحلیلی که در مورد مصاحبه مستندها داشتند نکات مفیدی ارائه شد و به کار می آمد. اما در بحث تصویر و پشت صحنه و فن مصاحبه من انتظار داشتم از نظر محتوایی خیلی قوی تر و بهتر باشد.


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


* اکران مستند «عمار انقلاب» در جشنواره عمار

یاسر مرادی که با مستند "عمار انقلاب" به عنوان کارگردان فیلم اولی در این دوره از جشنواره مردمی عمار شرکت کرده در گفتگو با «نسیم» در خصوص موضوع و داستان مستند خود توضیح داد: مستند «عمار انقلاب» به بررسی ابعاد مختلف زندگی آیت الله مهدوی کنی از نگاهی نو می‌پردازد.
وی افزود: در این مجموعه سعی شده دیدگاه ها و نظریات آیت الله مهدوی کنی درخصوص مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده، ارائه و بررسی شود.
مرادی ادامه داد: شیخ حسین انصاریان، آیت الله سیداحمد علم الهدی، غلامعلی حداد عادل، محمد حسین صفارهرندی، سعید جلیلی، فرزند آیت الله مهدوی کنی، دکتر محمود کاشانی و تعداد زیادی از شاگردان و همراهان ایشان در طول سالهای متمادی قبل و پس از انقلاب در این مستند به بیان خاطرات و نظرات خود پرداخته اند.
وی بیان کرد: تهیه کننده این مستند که با موضوع تاریخ معاصر ایران ساخته شده بر عهده مهدی مطهر بوده است.


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


*الهام چرخنده: جشنواره عمار برای یک هنرمند انقلابی، به مثابه سنگر است


چرخنده شب گذشته در جریان افتتاحیه جشنواره فیلم عمار در شهرستان نیشابور گفت: تمام کشورها می‌آیند و از کمترین‎های خود با قدمت بسیار پایین‌تر از چیزهایی که ما داریم را در بوق و کرنا می‌کنند و آن را صادر می‌کنند به کشورهایی مثل کشور ما از موسیقی گرفته است تا معماری، فیلم و مد لباس در حالی‌که ما از ارزش‌های کشورمان ازجمله موسیقی کهن ایران و معماری اسلامی ایرانی غافل هستیم.
چرخنده با اشاره به رعایت حقوق اقلیت‌ها در کشور گفت: در حالی منافقان و دشمننا بر رعایت حقوق اقلیت‌ها مانور می‌دهند که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل، چه در زمان ریاست‌جمهوری‌ و چه در زمان رهبری به منازل این افراد می‌رفتند، حتی دیه اقلیت در کشور ما بنا به دستور ایشان معادل دیه مسلمان است که این یعنی عدالت. این افرادی که  در کشورهیا دیگر اینقدر ادعا دارند در کدام کشور چنین شرایطی واقعا وجود دارد؟ ما باید به جوانان و نسل جدید خود این مطالب را بگوییم تا تحت تاثیر رسانه‌های دیگر قرار نگیرند.
بازیگر سینما و تلوزیون گفت: من به خود نهیب می‌زنم در جایگاهی که هستی برای انقلاب چه کرده‌‎ای؟ متاسفانه روشن چشم‌های روشنفکرنمای ما ازر قرآن فقط همین آیه "لا اکراه فی الدین را حفط کرده و می‌خوانند.
چرخنده گفت: امروز در جشنواره عمار اعلام می‌کنم این جشنواره برای یک هنرمند که باور انقلابی دارد سنگر است، اگر قرار است کسی که در زمینه دین اسلام، تبیین اسلام، احترام به ائمه اطهار و زندگی اسلامی حرف می‌زند و تبلیغ می‌کند به‌عنوان یک چاپلوس، ریاکار و یا نان به نرخ روز خور مطرح شود، اعلام می‌کنم الهام چرخنده چاپلوس‌ترین و ریاکارترین است و ان‌شاءالله که شهادت در این راه نصیبش شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سینما امروز یک صنعت است و به دنبال فروش خود است، نمی‌خواهم اسم ببرم اما متاسفانه افرادی از بدنه انقلاب فیلم "بفروش" می‌سازند که رسوایی آن همه‌جا را برمی‌دارد، جالب اینجا است که سینما هم آغوشش را برای این دست افراد باز می‌کند.
امروز اگر شما از این فضا حمایت کنید شاید فردا در سینما یک نفر دیگر به خودش اجازه دهد که بتواند حرف بزند و به خیلی اتفاقات نه بگویدو سینما نیز برای نگه‌داشتن بدنه صنعتی‌اش مجبور به استفاده درست می‌شود.
بی‌بی‌سی و صدای آمریکا کور خوانده‌اند چون هنوز هم بیرق زنان باعفت در این کشور دست‌زنانی با مرام حضرت زهراء(س) است.


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


* «برخورد» در 10 دقیقه با فتنه 88


محمد نیک‌دل که با فیلم داستانی "برخورد" به عنوان کارگردان فیلم اولی در این دوره از جشنواره مردمی عمار شرکت کرده است در گفتگو با «نسیم» گفت: فیلم داستانی "برخورد" با موضوع فتنه 88 در مدت زمان 10 دقیقه تولید شده و داستان جوانی است که از آشوب های سال 88 گریخته و به پیرمردی که در مغازه اش مشغول کاسبی است پناه می آورد.
وی افزود: این فیلم داستانی با تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد و به سفارش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده است.
نیک دل بیان کرد: برخی به دلایل متعدد، معتقدند نباید به این فتنه پرداخته شود. اما این امر صحت نداشته و ما نمی توانیم از فتنه سال 88 و اتفاقاتی که در آن سال رخ داد گذر کنیم زیرا در پس این اتفاقات بسیاری از مردم و نظام دچار لطمه و صدمه شدند.
وی ادامه داد: لحظه به لحظه اتفاقاتی که در فتنه 88 رخ داد خود به تنایی یک داستان جداگانه ای است که می تواند فیلم باشد.
وی در خصوص موقعیت جشنواره عمار اظهار داشت: همه فیلمسازان درصدد هستند تا به هر طریقی اثرشان دیده شود زیرا با عشق کار کرده اند و زحمت کشیده اند و جشنواره مردمی عمار این موقعیت و فرصت را برای بسیاری از فیلمسازان تازه کار فراهم کرده است.

*ویژه برنامه «سینما عمار» هر شب در رادیو گفتگو


در حاشیه اکران مستند «ضلع شرقی وال استریت» در روز دوم پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو با حضور مجید فضائلی، پژوهشگر این مستند به بررسی آن پرداخت.
فضائلی در ابتدای این گفتگو پیرامون ایده اصلی این مستند گفت: «ایده اصلی فیلم برگرفته از تئوری یکی از اقتصاددانان بر‌تر جهان به نام آقای توماس پیکتی است که در کتاب خود با عنوان «اقتصاد در قرن 21» که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های اقثصادی جهان است، مطرح کرده است. او در کتاب خود می‌گوید سرمایه داری در ذات خودش نابرابری را به دنبال دارد و با همین تئوری چگونگی شکل گیری جنبش اشغال وال استریت را بیان می‌کند.»
وی ادامه داد: «ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز انجام شده است و تا یکی دو هفته آینده وارد بازار نشر می‌شود. ایده اصلی ما در این مستند این بود که با طرح این نظریه، بررسی کنیم آیا این ایده درباره ایران نیز قابل تعمیم است یا خیر؟ به نوعی آیا جنبش وال استریت و یا مشابه آن در ایران نیز قابل ایجاد است؟»
پژوهشگر مستند «ضلع شرقی وال استریت» در پاسخ به این سوال که «آیا به جوابی هم در این زمینه رسیدید؟» عنوان کرد: «جواب سوال ما را آقای دکتر مشایخی بیان می‌کنند. آقای مشایخی که ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف را بر عهده دارند در مراسم رونمایی از مستند «فاکتور صوری» اثر دیگر سفیرفیلم، بیان کردند که فرآیندی که در ایران طی شده در صورت استمرار بعید نیست به جنبش‌هایی نظیر وال استریت منجر شود.»
«ضلع شرقی وال استریت» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی و تهیه شده در مرکز سفیرفیلم، با ریشه یابی از علت وقوع جنبش وال استریت در آمریکا، به امکان سنجی تحقق آن در شرایط اقتصادی ایران می‌ پردازد.
ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو، به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار هرشب بطور زنده از ساعت 20 الی 21 بر روی موج FM ردیف 103. 5 پخش می‌‌گردد.


بسته خبری مشرق از سومین روز جشنواره فیلم عمار


*ده نمکی: هنر فقط ادا و اطوارهای روشنفکری نیست


مسعود ده نمکی درباره جشنواره فیلم عمار که در آیین افتتاحیه پنجمین دوره آن پاسداشت وی را برگزار کرد، گفت: در این جشنواره نسل جدیدی از نیروهای انقلاب که هم مستعد هستند و هم توانمند روی کار آمده اند.

وی ادامه داد: این نسل حرف های جدیدی برای گفتن دارد و جای کسی را تنگ نمی کند و به هرحال این اهمیت دارد که ما با خیل عظیمی از نیروهای جدید مواجه هستیم.

کارگردان سه گانه «اخراجی‌ها» در پاسخ به این پرسش که فیلمسازان عمار چه حرف جدیدی برای گفتن دارند، اظهار کرد: فیلمسازان و دست اندرکاران جشنواره عمار همان ناگفته های انقلاب را بیان می کنند. من فکر می کنم حوزه هنر فقط حوزه ادا و اطوارهای روشنفکری نیست یعنی حرف های دیگری را هم می توان بیان کرد.

ده نمکی درباره ویژگی جشنواره عمار و اکران های مردمی آن نیز یادآور شد: این اکران های مردمی توانسته است مخاطب را از سالن های محدود سینما به صدها سالن افزایش دهد. مردم احساس می کنند که دغدغه خود را در این فیلم ها می بینند و بنابراین خودشان هم این آثار را اکران می کنند.

وی در پایان از مخاطبان خاموش سینمای ایران سخن گفت و عنوان کرد: بالاخره باید توجه داشت که بخش زیادی از مردم ایران مخاطبان خاموش هستند که به سختی می توان آنها را به سالن سینما کشاند. البته از این طرف هم توصیه ای به دست اندرکاران و فیلمسازان عمار دارم و آن این است که وقتی به صورت حرفه ای در این عرصه حضور دارند مخاطب سنتی سالن های سینما را هم حفظ کنند و آنها را از دست ندهند.

برچسب ها: عمار ، فیلم ، جشنواره
مطالب مرتبط
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.